26.3.2015

    Pendolinoihin lisää luotettavuutta digitaalihydrauliikalla

    VR:n kotimaan matkustajaliikenteessä käytössä olevien Pendolino-junien kallistusjärjestelmät ovat uudistumassa. Herkät servoventtiilit korvataan TTY:n kehittämällä luotettavalla digitaalihydraulisella järjestelmällä. TTY:n hydrauliikan ja automatiikan laitos on kehittänyt digitaalihydraulisia järjestelmiä jo 2000-luvun alusta saakka. Digitaalihydrauliikkaa käytetään nyt myös Pendolino-junissa. Kuva: Arto Laamanen TTY:n hydrauliikan ja automatiikan laitos on kehittänyt digitaalihydraulisia järjestelmiä jo 2000-luvun alusta saakka. Digitaalihydrauliikkaa käytetään nyt myös Pendolino-junissa. Kuva: Arto Laamanen Pendolinojen kallistusjärjestelmä on ollut herkästi vioittuva ja sen kunnossapitokustannukset ovat olleet korkeat. Asteittain käyttöön otettavassa uudessa järjestelmässä herkät servoventtiilit on korvattu luotettavalla digitaalihydraulisella järjestelmällä. Samalla koko koneikko on uudistettu ja aikaisemmin erittäin tarpeellinen jäähdytin on voitu poistaa uuden järjestelmän pienempien energiahäviöiden myötä.  Myös kunnossapitokustannusten uskotaan laskevan merkittävästi, koska robustien on/off-venttiilien vikaantumisherkkyys on selvästi alhaisempi verrattuna alkuperäisiin servoventtiileihin. – Ensimmäiset digitaalihydrauliikalla varustetut kallistusyksiköt ovat käytössä jo kolmatta vuotta ja mitään ongelmia ei ole ollut. Seuraavassa vaiheessa VR:n kaikkien Pendolinojen kallistusjärjestelmät on tarkoitus muuttaa digitaalihydraulisiksi, kertoo laitosjohtaja professori Kalevi Huhtala TTY:n hydrauliikan ja automatiikan laitokselta (IHA). Hydrauliikan ja automatiikan laitoksella on kehitetty moderneja digitaalihydraulisia järjestelmiä jo 2000-luvun alusta saakka, ja se on ollut vahvasti mukana myös Pendolinojen uuden järjestelmän kehitystyössä. Pendolinoihin kehitetyn järjestelmän kaupallisen version toteutuksesta on vastannut Bosch Rexroth.

    .

    Share: