28.4.2016

    Kosketusnäytöllä pelaamisen hankaluuden syyt paljastuivat

    Käyttäjien ajoitus on tarkin silloin, kun kosketus rekisteröidään sormen kosketuspinta-alan ollessa suurimmillaan. Kuva: Aalto-yliopisto

    Kosketusnäytöllä pelaamisen kömpelyyden syy löytyy painalluksen ajoittamisen vaikeudesta eikä vain fyysisen näppäimistön puutteesta, käy ilmi Aalto-yliopistossa tehdystä tutkimuksesta.

    Tosipelaajat karttavat usein tabletteja ja älypuhelimia. Perinteisesti syynä on pidetty fyysisen näppäimistön puutetta, mutta Aalto-yliopiston tutkijaryhmän uusi teoria esittää, että syyllinen löytyykin muualta.

    ”Perinteisen näppäimistön puute ei ole se kriittinen juttu, sillä myös kosketusnäyttö antaa käyttäjälle palautetta tuntoaistin kautta. Kosketusnäytöt eivät myöskään ole enää perinteisiä hitaampia”, Aalto-yliopiston tutkijatohtori Byungjoo Lee kertoo.

    Hän vertaili yhdessä professori Antti Oulasvirran kanssa ihmisten suorituksia perinteisellä näppäimistöllä ja kosketusnäytöllä. Koehenkilöitä pyydettiin reagoimaan ruudulle ilmestyvään kohteeseen sormenpainalluksella. Ero kosketusnäyttöä ja perinteistä näppäimistöä käyttäneiden välillä oli merkittävä – jälkimmäisten hyväksi.

    ”Löysimme ajoituksen tarkkuudessa selvän kaavan, jonka pystyimme matemaattisesti osoittamaan”, Lee sanoo.

    Kosketusnäytöllä pelaamista voi sujuvoittaa

    Kokeiden pohjalta tutkijat laativat teorian, jonka mukaan kosketusnäytöllä reagoimisen vaikeuteen on kolme syytä. Ensimmäinen niistä on se, että sormien pitäminen sopivalla, tasaisella etäisyydellä näytöstä on hankalaa. Tämä tekee nopeasta ja virheettömästä reagoinnista vaikeampaa kuin perinteisellä näppäimistöllä, jolla sormet lepäävät oikeilla paikoillaan.

    Toinen haaste on, että ihmisen hermojärjestelmän on vaikea ennustaa milloin laite on rekisteröinyt sormen painalluksen. Kolmas pelaamista hankaloittava asia on vaihtelu ajassa, joka sovellukselta kuluu painalluksen prosessoinnissa.

    Uuden teorian perusteella kosketusnäytöllä pelaamista voidaan sujuvoittaa parantamalla painalluksen ajoittamista. Tutkijat osoittivat, että kun painallus rekisteröidään sormen kosketuspinta-alan ollessa suurimmillaan, ajoittaminen tehostuu merkittävästi.

    ”Valitettavasti teoria antaa myös ymmärtää että perinteistä fyysistä näppäimistöä se ei pelaamisessa tule silti voittamaan”, professori Oulasvirta sanoo.

    Linkki julkaisuun

    Share: