16.1.2016

    Ohjelmointiajattelu alkaa lautapeleistä

    Pelinsuunnittelukurssilla heräteltiin ohjelmoinnin perusajatuksia. Lopputuloksena syntyi kaksi uutta lautapeliä ja jännittäviä erikoisominaisuuksia.

    Ohjelmointi palaa peruskoulujen opetusohjelmaan uuden opetussuunnitelman myötä. Tietotekniikkaa tuodaan opetukseen esikoulusta asti.

    Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) tietotekniikan koulutusohjelma on tarjonnut esikoululaisille uutta oppimiskokonaisuutta – pelinsuunnittelukurssia, jossa heräteltiin ohjelmoinnin perusajatuksia. Kurssi toteutettiin yhteistyössä LUMA-keskus Saimaan kanssa.

    Kurssia pilotoitiin syksyllä 2015 ja siihen osallistui kaksi esikoulua Lappeenrannasta: Hovinpellon ja Lauritsalan päiväkotien esikouluryhmät. Pilotin tuotoksena syntyi kaksi uutta lautapeliä. Pelien hahmot, miljöö ja säännöt heijastelevat esikoululaisten omia mielenkiinnon kohteita ja kokemuksia perinteisistä, tunnetuista lautapeleistä.

    – Esimerkiksi eräs oppilas oli muuten tyytyväinen Kimbleen, mutta halusi, että pelinappuloilla olisi erikoisominaisuuksia. Toinen taas halusi lentää pitkin pelilautaa rakettirepulla, toteaa pelikurssia vetänyt tutkijatohtori Jussi Kasurinen LUT:sta.

    Oppilaat ideoivat itse kaikki peleihin päätyneet elementit: hahmot, hahmojen ammatit, pelilaudan, rakennukset, säännöt ja muut pelille olennaiset asiat.

    – Minun roolikseni jäi lopulta yhdistää ideat peliksi, Kasurinen sanoo.

    Ensi syksynä uudelleen

    Jussi Kasurisen mukaan lautapelien suunnittelu ja tietokonepelien kehittäminen eivät perusajatukseltaan poikkea toisistaan paljoakaan – itsensä ilmaiseminen on jopa helpompaa kynällä ja paperilla kuin 3D-editorilla ja ohjelmointikielellä.

    – Itseasiassa käyttöliittymien suunnitteluhan alkaa monesti kynällä ja paperilla tehdyistä prototyypeistä.

    Pilottikurssilla saatuja kokemuksia ja palautetta hyödynnetään ensi syksynä, jolloin kurssi järjestetään uudestaan. Kokemus oli Kasurisen mukaan positiivinen.

    – Tietysti yliopiston ja esikoulun lähestymistavoissa asioihin on paljon poikkeavuuksia, mutta se onnistumisen ilo, kun oma suunnitelma lähtee toimimaan, on asia, joka yhdistää jokaista pelinsuunnittelijaa. Kun lasten annetaan itse suunnitella peleihin toimintoja, voi vastaan tulla kaikenlaista: merenneitoja, zombeja, supersankareita ja dinosaurus, joka syö autojen renkaita”, summaa Kasurinen kokemuksiaan.

    Esikoululaisille suunnattu pelintekokurssi on osa valtakunnallista LUMA-keskus Suomen koordinoimaa LUMA Suomi -kehittämisohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on lisätä 6–16-vuotiaiden lasten ja nuorten kiinnostusta opiskella matematiikkaa ja luonnontieteitä sekä vahvistaa näiden alojen osaamista ja oppimista.

    LUT:n tietotekniikan koulutusohjelma ja LUMA-keskus Saimaa jatkavat pelinsuunnittelun opettamista esikouluissa ja tietokoneilla tapahtuvaa peliohjelmoinnin opetusta yläkouluissa vuoden 2016 aikana. Tarkoituksena on koota perusopetuksen tueksi kokonaisuus, jota oppilaitokset voivat jatkossa toteuttaa itsenäisesti.

    Lähde: www.lut.fi/uutiset, kuva: Jussi Kasurinen.

    Share: